Info Batterijen

Alle verschillende termen kunnen af en toe wat verwarrend overkomen maar in de praktijk valt het allemaal wel mee. Hieronder leggen we uit wat het allemaal inhoudt

Alle verschillende termen kunnen af en toe wat verwarrend overkomen maar in de praktijk valt het allemaal wel mee. Hieronder leggen we uit wat het allemaal inhoudt.

  Spanning – Volt of Voltage (V)

Het aantal volt is de hoeveelheid energie die wordt meegegeven aan een elektronische stroomkring. Met een stroomkring bedoelen we bijvoorbeeld een elektronisch apparaat. Bij een 12V apparaat wordt altijd 12 volt “meegegeven” uit de accu. Een accu heeft altijd een vast voltage (bijvoorbeeld 12, 24, of 72 volt) en een apparaat werkt ook altijd op een bepaald voltage. Zo heeft een apparaat dat op 12 Volt werk uiteraard een accu nodig die ook 12V levert.

  Stroomsterkte – Ampère (A)

Als we het over ampère hebben dan gaat het er om hoeveel elektriciteit er per seconde "stroomt". Als het aantal ampère omhoog gaat dan stroom die per seconde door het het apparaat heen gaat ook omhoog. Een elektrisch apparaat werkt doorgaans op een vast voltage, maar de hoeveelheid ampère hij trekt kan verschillen afhankelijk van bijvoorbeeld de stand.

Voorbeeld 1: Stel ik rij met een ERIDER PUSA Li3. De motor werkt op 72V en trekt op dit moment 15A. Ik besluit wat harder te gaan rijden. De motor werkt nog steeds op 72V maar trekt nu 25A. Het voltage is gelijk gebleven maar het aantal ampère is omhoog gegaan.

  Vermogen – Watt (W)

Het vermogen is het voltage keer het aantal ampère, oftewel W = V x A. Dit is de hoeveel het energie die een apparaat verbruikt en dus hoe krachtig een apparaat is. Dit gaat omhoog als het aantal ampère ook omhoog gaat.

Voorbeeld 2: Stel ik heb een 72v motor die 15 ampère trekt. Het vermogen is dus 72 keer 15 = 1080W

Voorbeeld 3: Stel ik heb weer een 72v motor en ik rij op stand 2. De motor werkt op 72V en trekt 15A en heeft dus een vermogen van 1080W (72 keer 15). Als ik naar stand 3 schakel trekt de motor 25A en werkt nog steeds op 72V. Het vermogen van de motor is nu 1800W.

  Capaciteit – Ampère-uur (Ah)

De capaciteit van een accu wordt gemeten in Ah, oftewel ampère-uur. Zoals de naam als zegt, betekent dit hoeveel ampère de accu een uur kan leveren. Zo kan een 72V lithium accu met een capaciteit van 100Ah een uur lang 100Ah leveren aan een 72 volt apparaat. Dezelfde 100Ah accu zou aan een apparaat dat 25 ampère trekt 4 uur stroom kunnen leveren (100/25=4). Als er bij een accu staat 72V50ah dan wordt daarmee bedoeld dat de accu op 72 Volt werkt en een capaciteit heeft van 50Ah. Een 24V100 accu werkt op 24 Volt met een capaciteit van 100Ah etc. In de praktijk verschilt bij loodaccu’s de nominale capaciteit (hoeveel Ah ze zeggen dat de accu kan leveren) sterk van de bruikbare capaciteit (hoeveel Ah de accu werkelijk kan leveren).

Voorbeeld 4: Ik rij met een ERIDER en deze trekt daarmee 15A op 72V. Ik heb een 72 volt accu van 52ah. Mijn totale rijtijd is nu 52/15=3,4 uur. Als ik wat sneller rij dan trekt de motor 25A. Mijn totale vaartijd is nu 52/25= 2,08uur.

  Capaciteit – Wattuur (Wh):

Een andere manier om de capaciteit van de accu te meten is Wattuur. In dat geval wordt het aantal Ah vermenigvuldigd met het voltage van de accu. Zo heeft een 72V100Ah (een 72 volt accu met een capaciteit van 100Ah) een capaciteit van 72×100 = 7200Wh (7.2kWH). Een 24V50Ah accu heeft een capaciteit van 24×50=1200Wh(1.2kWH).

Voorbeeld 5: Ik heb een 2000W elektromotor en een accu met een capaciteit van 7200Wh. Ik kan op vol vermogen 3,6 uur rijden met deze accu (7200/2000=3.6hr). Ik hoef niet eens te weten op hoeveel volt de motor en accu werken om dit uit te rekenen (als ze maar wel op hetzelfde voltage werken).

De oplettende lezer merkt op dat de gebruikstijd van een accu met een apparaat op twee manieren te berekenen is. Namelijk door het aantal Ah van de accu te delen door het aantal A dat de motor trekt, of door het aantal Wh van de accu te delen door het aantal W van de motor.